Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
קטה גרופ לוגו

9816*

מדד תשומת הבניה

מדד תשומות הבניה: כיצד הוא משפיע על הנכס שלכם וכמה באמת יעלה לכם לרכוש דירה? רו״ח חגי שובל, מנהל הכספים של קטה גרופ, מסביר איפה מסתתר הכסף הגדול

מדד תשומות הבניה: כיצד הוא משפיע על הנכס שלכם וכמה באמת יעלה לכם לרכוש דירה? רו״ח חגי שובל, מנהל הכספים של קטה גרופ, מסביר איפה מסתתר הכסף הגדול

 

בשעה טובה רכשתם דירה או נכס להשקעה, החוזה חתום ותהליך הבניה יוצא לדרך. מה בנוגע להצמדה של מחיר הדירה למדד תשומות הבניה? הנה כל הפרטים שחשוב לדעת על המדד ואיך תוכלו לחסוך אלפי שקלים עם היערכות נכונה

 

מדד תשומות הבניה הוא מדד משוקלל המאגד בתוכו פרמטרים רבים ומחושב בטכניקות סטטיסטיות. המדד משתנה כתלות במצב השוק בזמן נתון ומיועד למדוד את השתנות המחירים של עלויות הבניה למגורים, מסחר ומשרדים. כדי להגן על עצמם, קבלנים ויזמים מצמידים את מחיר הנכס הנקוב בחוזה המכירה למדד תשומות הבנייה, ובכך מי שסופגים את העלויות במקרה של התייקרות מחירי השוק – אלו הרוכשים.

 

״בשנה האחרונה אנחנו רואים שמחיר הברזל עלה בעשרות אחוזים ויש לו השפעה של קרוב ל-20% על מדד התשומות. גם שכר העבודה התייקר בעקבות ירידה של כ-15% בכמות העובדים הישראליים בענף, עלויות ההובלה התייקרו משמעותית עקב עליית מחירי הדלק ומחסור במכולות, כאשר בנוסף גם למלחמה באוקראינה יש השפעה על השוק״, מסביר רו״ח חגי שובל, מנהל הכספים של קטה גרופ ומציין כי לעליה באינפלציה השפעה ישירה על המדד.

 

גם יזם, גם קבלן – יתרון אדיר לרוכשים

קטה גרופ היא חברה יזמית וקבלנית המתכננת את הפרויקטים וגם מוציאה אותם על הפועל.  המשמעות עבור הרוכשים והמשקיעים היא בית אחד לכל צרכי הפרויקט וכתובת אחת לכל אורך התהליך. כשמדובר במדד תשומות הבניה, לחברה יזמית שהיא גם הקבלן המבצע יש אפשרות לקצר את זמני הבנייה ובכך לחסוך לרוכשים אלפי שקלים.

 

״אם קבלן בונה פרויקט ממוצע בשלוש שנים,  בין תאריך הרכישה לתאריך המסירה המדד עלול לזנק וההשפעה תהיה ישירה על הרוכשים. בקטה גרופ בנינו מערכת יעילה ואנחנו מספקים לרוכשים את המפתח לנכס תוך כשנתיים, כאשר בתקופת הזמן הזו התנודות פחות משמעותיות במדד״, מסביר רו״ח שובל ומציין כי מטרתו העיקרית של מדד תשומות הבניה היא לשמור על היזמים והקבלנים, על כן חברות שהן גם היזם וגם הקבלן מהוות יתרון לרוכשים ולמשקיעים.

 

כיצד להיערך להתייקרות מדד תשומות הבניה?

כדי להיות ערוכים כלכלית למקרה של התייקרות המדד, רו״ח שובל ממליץ על מספר פתרונות:

  • רכישה במועד PRE-SALE: כאשר רוכשים נכס או דירה לפני תהליך ההשקה הרשמי, ניתן ליהנות ממחירי אטרקטיביים במיוחד ולחסוך אלפי ולעיתים עשרות אלפי שקלים כבר במעמד הרכישה.
  • הקדמת תשלומים: רבים לא יודעים זאת, אך מומלץ מאוד לבדוק לפני שחותמים על חוזה האם הקבלן מאפשר תשלום מראש עבור הפרויקט. הקדמה של התשלומים ממזערת את הסיכון במקרה שהמדד מזנק, מכיוון שמרבית התשלום על הנכס כבר בוצע.
  • בניית תמהיל משכנתא: מומלץ להתחיל לפרוע את תשלומי המשכנתא כבר בשלב הבניה של הפרויקט ולא רק מרגע האכלוס. ככל שמצמצמים את החוב בשלב מוקדם יותר של העסקה, כך קטן החוב העתידי ונצברת פחות הצמדה למדד – חיסכון משמעותי בעלויות. עבור זוגות ומשפחות צעירות המשלמות במקביל שכירות עד תום הבניה, ישנה אפשרות לקחת משכנתא בה משלמים את רכיב הריבית בלבד ומקבלים גרייס על הקרן במהלך תקופת הבניה.

 

כיצד תדעו מתי כדאי לרכוש נכס?

קודם כל, כתלות בזמני הבנייה של הפרויקט שנמסרו מהקבלן ובהתאם לאפשרות להקדמת התשלומים. שני הפרמטרים האלו ישפיעו משמעותית על כדאיות העסקה ולכן כדאי לבדוק אותם רגע לפני שחותמים על החוזה. אם הקבלן אמין, מחויב לזמני הבנייה שציין במעמד הרכישה ומאפשר לכם לשלם את התשלום על הנכס מראש – הוא ככל הנראה הבחירה האידיאלית עבורכם בתקופה הנוכחית.

אולי יעניין אתכם גם..

אביב הגיע, קטה בא!

הצטרפו למאות המשפחות שבחרו בנו השנה

דירת 4 חד' החל מ-₪2,420,000